Inwonende zorgverlener

Bij het 24 Uurszorgloket bemiddelen wij bij inwonende zorgverleners. Dit zijn zorgverleners die bij de zorgbehoevende komen inwonen en voorzien in inwonende zorg. Om u een beter beeld te geven van de zorgverleners die wij inzetten willen wij u graag meer vertellen over wie de zorgverleners zijn, waar zij vandaan komen & welke werkzaamheden zij verrichten.

Wie zijn de inwonende zorgverleners en waar komen zij vandaan?

U bent waarschijnlijk benieuwd wie de inwonende zorgverleners zijn en waar zij vandaan komen. Bij het 24 Uurszorgloket bemiddelen wij met verschillende partners uit Polen, Portugal en Slowakije. Het grootste deel van de zorgverleners is dan ook afkomstig uit één van deze landen. Wanneer er bij ons een zorgvraag binnenkomt, zetten wij deze uit bij onze partners. Zij gaan dan op zoek naar een zorgverlener welke past bij de betreffende situatie. Uiteraard gaat dit volledig in samenspraak met de zorgbehoevende en/of familie van de zorgbehoevende. Kortom, wij verzorgen de bemiddeling tussen de zorgvraag en de inwonende zorgverlener.

Wanneer er een passende zorgverlener is gevonden, zal deze komen inwonen bij de zorgbehoevende. De zorgbehoevende zal vervolgens ondersteuning en begeleiding bieden bij algemene dagelijkse levensverrichtingen.

Wij vinden het belangrijk dat een zorgverlener – zeker als hij of zij voor de eerste keer naar Nederland komt – warm wordt ontvangen. De cliënt met een hulpvraag is kwetsbaar, daar houden wij rekening mee. Om de zorgverlener daar goed op voor te bereiden, bieden wij een tweedaagse introductietraining. Lees hier verder voor meer informatie over die introductietraining.

Werkzaamheden inwonende zorgverlener

Zoals hierboven aangegeven ondersteunen en begeleiden de inwonende zorgverleners bij algemene dagelijkse levensverrichtingen. Tot de algemene dagelijkse levensverrichtingen behoren werkzaamheden als opstaan, aan- en uitkleden, boodschappen doen, het maken van uitstapjes, samen eten en het huishouden. Wanneer voorbehouden- en risicovolle handelingen noodzakelijk zijn, dan dient hiervoor de thuiszorg ingeschakeld te worden. Meer weten over de werkzaamheden van de inwonende zorgverlener? Klik dan op de button hieronder.

Lees hier meer over de werkzaamheden van de inwonende zorgverlener.

Waarom een inwonende zorgverlener?

Er zijn diverse redenen te bedenken waarom de inzet van een inwonende zorgverlener via het 24 Uurszorgloket voordelig is. De belangrijkste reden om inwonende zorgverleners in te zetten is het feit dat deze zorgverleners uit landen komen waar zij vaak zijn opgegroeid met het zorgen voor anderen. Landen waar zorg voor familie en naasten hoog in het vaandel staat. Daardoor beschikken zij over de authentieke toewijding die nodig is om de juiste zorg te verlenen.

Nog een belangrijke reden is dat deze manier van 24 uurs zorg te betalen is vanuit het persoonsgebonden budget. Dit is een budget waarmee u zelf uw zorg kunt inkopen bij een zorgverlener naar keuze. Of u in aanmerking komt voor een PGB en hoe u deze kunt aanvragen, leest u op onze pagina over het PGB.

Waar komen de zorgverleners vandaan?

De inwonende zorgverleners/zorg au-pairs zijn gekwalificeerd en ervaren. Het gaat om opgeleiden en ervaren zorgverleners uit omringende EU-landen, zoals Portugal, Polen en Slowakije. Ze hebben de vereiste vaardigheden om goed met de cliënt te kunnen communiceren en professionele zorg te bieden. De zorgverleners spreken allemaal, naast Portugees, Pools of Slowaaks, basis Engels of basis Duits. En er zijn ook zorgverleners die ook nog andere talen machtig zijn, zoals bijvoorbeeld: Turks, Hindisch, Italiaans of Spaans.

De zorgaanbieders waarbij de zorgverleners in dienst zijn zitten in Portugal, Slowakije en Polen. 24 Uurszorgloket heeft van de zorgaanbieders de opdracht gekregen de begeleiding van de cliënten en de zorgverleners in Nederland op zich te nemen. De cliënt komt met ons in contact middels het intake gesprek, tijdens plaatsingen en evaluatie gesprekken. De zorgverleners leren wij kennen tijdens de trainingen, plaatsing en de evaluaties.

Een warm welkom

Wij vinden het belangrijk dat een zorgverlener – zeker als hij of zij voor de eerste keer naar NL komt – warm wordt ontvangen. De cliënt met een hulpvraag is kwetsbaar, daar houden wij rekening mee. De zorgverlener bevindt zich ook in een kwetsbare situatie: de zorgverlener verlaat zijn vertrouwde woon- en leefomgeving om tijdelijk in een ander land te gaan wonen bij zijn of haar nog onbekende cliënt en diens netwerk. Na een lange reis is het fijn dat je wordt opgevangen door een team wat voor jou klaar staat en je begeleid. Zorgverleners arriveren op maandag en hebben deze dag verder ‘vrij’ om te acclimatiseren en bij te komen van de reis die ze hebben afgelegd. Daarbij ontmoeten de zorgverleners elkaar en kunnen ze elkaar beter leren kennen; het is altijd fijn om collega’s te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Op maandag komen de zorgverleners aan en van dinsdag tot donderdagochtend is de training, waarna ze persoonlijk door een medewerker van 24 Uurszorgloket gebracht en begeleid worden naar de cliënt. Lees hier meer informatie over hoe wij de zorgverleners klaarstomen om bij de cliënt aan de gang te gaan.

Waarom is het belangrijk dat de zorgverlener ons persoonlijk leert kennen?

Zoals al eerder beschreven bevindt ook de zorgverlener zich in een kwetsbare positie. De zorgaanbieder vindt het belangrijk dat hun zorgverlener, ondanks de afstand, een gevoel heeft dat hij of zij terug kan vallen op een thuisbasis. Dat geeft een veilig gevoel. De zorgverleners verblijven meerdere dagen in het trainingscentrum wat naast ons kantoor ligt en zien dan iedereen van het 24 Uurszorgloket wel eens voorbij komen. We wandelen een rondje, eten een keer samen en maken een informeel praatje. Daarnaast ontmoeten zij hun contactpersoon voor als ze bij de cliënt zijn. Door deze persoonlijke ontmoetingen in een informele sfeer, voelt de zorgverlener zich op zijn gemak wat ervoor zorgt dat de drempel om hulp in te schakelen wordt verlaagd mocht er iets aan de hand zijn bij de cliënt.

Waarom is het belangrijk dat wij de zorgverleners persoonlijk leren kennen?

Het 24 Uurszorgloket heeft na de intake een goed beeld van de zorgvraag, achtergrond en de persoonlijkheid van de cliënt. Vanuit onze jarenlange ervaring hebben wij ondervonden dat bij inwonende zorg het belangrijk is dat er een klik moet zijn tussen zorgverlener en een cliënt om inwonende zorg tot een succes te maken. Tijdens de intake leren wij de cliënt en diens achtergrond kennen en tijdens de training leren wij de zorgverleners beter kennen. Voordat de zorgverlener in training komt heeft er al een screening plaatsgevonden. Toch zien wij dat je tijdens zo’n meerdaagse welkom cursus het karakter van de zorgverlener echt goed leert kennen. Dat geeft ons later weer de mogelijkheid om de zorgaanbieder van tips te voorzien wie er bij welke cliënt qua karakter goed past.

Contact

Wilt u meer weten over inwonende zorgverleners en de 24 uurs zorg aan huis of heeft u andere vragen? Neem dan gerust eens contact met ons op. Dit kan telefonisch via 0800-6444444 of per email naar: info@24uurszorgloket.nl.

× Kan ik u helpen?