Hoe worden de zorgverleners getraind?

Trainen van zorgverleners

Nederlandse cultuur en wonen in Nederland

Wij vinden het belangrijk dat een zorgverlener – zeker als hij of zij voor de eerste keer naar NL komt – kennis maakt met de Nederlandse cultuur en het wonen in Nederland. In dit gedeelte van de training komen de belangrijkste onderwerpen aanbod gerelateerd aan het leven in Nederland. Zo bespreken we onderwerpen als, wie te bellen in nood, hoe het openbaar vervoer werkt en hoe de gezondheidszorg werkt in Nederland. Daarnaast komen ook simpelere, voor ons heel vanzelfsprekende onderwerpen aan bod. Hoe scheiden wij afval in Nederland, bij welke winkels een zorgverlener terecht kan voor bepaalde producten en welke feestdagen er gevierd worden? Tevens worden er ook leuke feiten over Nederland benoemd om op deze manier de zorgverlener kennis te laten maken met Nederland en haar cultuur.

Omgaan met dementietraining 24 uzl

Omdat het grootste deel van de cliënten lijden aan een vorm van dementie, besteden we veel aandacht aan dit onderwerp. Het vraagt ook extra aandacht omdat dementiezorg in Nederland verschilt met dementiezorg in de landen waar de zorgverleners uit afkomstig zijn. Wij bespreken hoe we in Nederland omgaan met dit ziektebeeld. Wat wel en wat niet te doen. Wij leggen uit wat persoonsgerichte en belevingsgerichte zorg is en komen, de volgende dag met praktijk les, terug op hoe je dat in de praktijk toepast. In de Nederlandse gezondheidszorg wordt ingezet op de zelfredzaamheid van de cliënt op basis van eigen regie. Wat kan een client nog en hoe kunnen we ze ondersteunen door middel van passende activiteiten? Tijdens dit gedeelte van de training is er ook ruimte om met elkaar het gesprek aan te gaan over elkaars ervaring met dementie. ‘Wat is jou ervaring?’ en ‘hoe zou jij handelen in deze situatie?’ Zo ontstaan er mooie dialogen en leert men van elkaars ervaringen.

Andere ziektebeelden

Naast dementie/alzheimer bespreken we hieronder andere ziektebeelden en veel voorkomende problemen die voorkomen bij ouderen.

Alertheid op bijkomende aandoeningen

Onderwerpen als doorligplekken, blaasontsteking, huidverzorging, vochtbalans en dieet worden doorgenomen met foto voorbeelden. Door al deze onderwerpen te behandelen in de training kan er worden voorkomen dat dit problemen op zal leveren tijdens het verlenen van de zorg. Mocht een client een andere ziektebeeld hebben wordt daar dieper op ingezoomd. Voorkomen is beter dan genezen.

Wet- en regelgeving

In Nederland bestaan een hoop wetten en regels die verbonden zijn aan de zorg, wetten en regels waarmee de zorgverlener waarschijnlijk niet mee bekend is. Daarom wordt dit thema behandeld in de training zodat een zorgverlener weet waar hij/zij aan toe is, en zo niet voor verassingen komt te staan. Regels over werktijd en de vrije tijd van de zorgverlener. Als de zorgverlener meer dan 38/40 uur moet werken per week dan communiceert zij dit naar haar werkgever. In overleg met de cliënt of diens contactpersoon bespreken wij hoe we dit gaan oplossen; inzet extra thuiszorg, een tweede zorgverlener of toepassing van technologie.

De wet zorg en dwang wordt tevens behandeld. Sinds januari 2020 is deze wet van toepassing in Nederland en deze wet is ervoor bedoeld om ervoor te zorgen dat een client zoveel mogelijk vrijheid behoud en ter bescherming van een client zijn/haar bewegingsvrijheid. Er wordt besproken dat er bijvoorbeeld niet zomaar een deur mag worden afgesloten zonder dit te hebben overlegd met familie en/of behandelaar. Voor de hand liggende handelingen als een bed rekje omhoog mag niet zomaar worden toegepast zonder toestemming omdat deze handeling de bewegingsvrijheid van een client beperkt.

Training praktijk

Uitleg van hulpmiddelen

Op de trainingslocatie in Geffen zijn hulpmiddelen ter beschikking die veel voor komen bij de cliënten thuis. Van tilliften tot steunkousen tot pictogrammen kaarten. Met deze hulpmiddelen wordt, nadat we de theorie hebben besproken, in de praktijk geoefend. Onder begeleiding zullen de zorgverleners met deze hulpmiddelen oefenen. Ook gaan de zorgverleners zelf in de schoenen van de client staan om te ervaren hoe het is om bijvoorbeeld in een passieve tillift te zitten of hoe het is om steunkousen aan te hebben. Dit creëert altijd een leuke interactieve sfeer tijdens het behandelen van dit onderwerp. Training zorgverleners

Activiteiten voor de dag invulling

Tijdens de training gaan we wat dieper in op welke activiteiten gedaan kunnen worden met de cliënten. Op locatie zijn veel materialen aanwezig om voorbeelden te geven van wat er allemaal mogelijk is. Een aantal worden er dan uitgelicht. De zorgverleners ontvangen tijdens de training een map met hierin nogmaals alle informatie die besproken is. Hierin staan 100 activiteiten beschreven die gedaan zouden kunnen worden met de cliënten om hen zo actief mogelijk te houden.

Hollandse gerechten koken

Altijd een leuk onderdeel van de training om te bespreken met de zorgverleners is de Hollandse keuken. In dit onderdeel bespreken we onder andere de tijden waarop de gemiddelde Nederlander eet en wat. Uit de praktijk blijkt dat dit vaak afwijkt van de tijden en maaltijden die de zorgverleners gewend zijn. Tijdens de lunch gaan we dan ook samen met de zorgverleners een echte Hollandse maaltijd bereiden en eten zodat zij kunnen leren hoe dit bereid moet worden en uiteraard hoe het smaakt. Op de 2e dag van de training lopen we met de zorgverleners naar een eethuis in de buurt om hen daar te laten proeven van de puur Hollandse kost.

Contact opnemen

Meer weten over de trainingen of heeft u andere vragen? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met u mee en helpen u verder. Contact opnemen kan telefonisch via 0800-644 44 44 of stuur een e-mail naar info@24uurszorgloket.nl.

× Kan ik u helpen?